علمی

شناسایی الکترودها و مفهوم اعداد روی آن

نام گذاری الکترود

الکترود جوشکاری یا سیم جوش ابزاری است که به همراه دستگاه جوش برای جوش فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. الکترود جوشکاری مدل‌های گوناگونی دارد که هریک برای کاربردی خاص به کار گرفته می‌شود.

حروف روی الکترود جوشکاری

منظور از حرف E جریان برق است. قرار گرفتن حرف E در ابتدای نام الکترود مورد نظرنشان می‌دهد که الکترود برای جوشکاری برق است. بعضی الکترود ها معمولا پوشش‌دار بوده و قالب استفاده‌ی آن‌ها در جوشکاری با اکسی توسین است که با حروف و اعداد دیگر قابل رویت هستند. به عنوان مثال الکترود میکا 3 دارای مدل E-6013 است که با توضیحاتی که در ادامه می‌آید می‌توانید آن را تحلیل نمایید.

مفهوم اعداد الکترود جوشکاری

عددهای روی الکترود جوشکاری

علامت دوم

دو عدد ۰ و ۶ است که نمایان‌گر فشار گرده‌ی جوش است. فشار گرده‌ی جوش را بر حسب پاوند بر اینچ مربع محاسبه می‌شود و به طور معمول می‌بایست آن را در ۱۰۰۰ ضرب نمود. به طور دقیقتر مفهوم این است که فشار گرده‌ی جوش در این الکترود ۶۰۰۰۰ پاوند بر اینچ مربع است که واحد آن در فارسی کیلوگرم در متر مربع می‌باشد.

علامت سوم‎

علامت سوم نمایان‌گر وضعیت جوشکاری است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • عدد ۱: همه وضعیت ها به غیر از سرازیر
  • عدد ۲: وضعیت های تخت و افقی
  • عدد ۳: همه وضعیت ها به غیر از تخت
  • عدد ۴: همه وضعیت ها

علامت چهارم

این علامت معمولا از صفر شروع شده و به عدد ۶ ختم می شود. دلیل اصلی استفاده از این علامت در نام الکترودها نشان دادن خصوصیات ظاهری گرده جوش و نوع جریان است. وجود علامت ۰ یا ۶ در انتها هر یک نشان دهنده‌ی مورد خاصی است. یعنی در صورتی که علامت آخر در نام ۰ باشد موارد استعمال آن دسته از الکترودها تنها با جریان مستقیم یا در اصطلاح DC یا قطب معکوس است. میزان نفوذ در این جوشکاری معمولا زیاد بوده و شکل مهره‌ها در آن تخت است. از طرفی درجه‌ی سختی گرده جوش در این دسته از الکترودها اصولا بالاست.

اما در صورتی که علامت آخر آن یک باشد موارد استعمال در این الکترودها با DC,AC است. شکل ظاهری در جوش دادن این دسته از الکترود صاف بوده و میزان درز و شکاف و قعر آن و همچنین درجه‌ی سختی در آن‌ها زیادتر از گرده‌ی اول است.

در صورتی که علامت چهارم عدد ۲ باشد موارد استعمال الکترود همانند نوع قبل به صورت AC,DC است. میزان نفوذ جوش در این الکترودها معمولا به صورت متوسط بوده و درجه‌ی سختی به میزان الکترودهای دیگر کمتر است. نمای ظاهری در الکترودهای این دسته معمولا به شکل محدب است. اما در صورتی که علامت چهارم در آن ۳ باشد این الکترود تنها قادر است با جریان AC متناوب و مستقیم به کار برده شود. درجه ی سختی گرده جوش در این دسته از الکترود ها به میزان دو دسته ی اول کمتر است اما از دسته ی سوم معمولا بیشتر است. قوس الکتریک در آن‌ها معمولا خیلی آرام و کم نفوذ است. شکل مهره های آن نیز به صورت محدب است.

دسته‌ی بعدی شامل الکترودهایی است که علامت آخر عدد ۴ است. این الکترود قادر است با هر دو جریان AC,DC  به کار برده شود. و موارد استعمال در آن نیز برای شکاف‌های عمیق و یا قسمت‌هایی که چندین گرده جوش می بایست بر روی هم باشند استفاده می شود. دسته ی آخر شامل الکترودهایی است که عدد پایانی آن‌ها عدد ۵ است. این الکترودها به تنهایی برای جریان های DC مورد استفاده قرار می‌گیرد. موارد استعمال آن نیز برای شکاف‌هایی به صورت باز و عمیق است. درجه ی سختی در گرده جوش این الکترودها کم و دارای قوس الکتریکی آرامی هستند. پوشش شیمیایی آن‌ها نیز جزو پوشش‌های شیمیایی الکترودهای بازی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *