علمی

تفاوت دستگاه جوش با اینورتر جوشکاری

اینورتر جوشکاری نیز نوعی دستگاه جوش است، تفاوت اصلی بین این دو نوع دستگاه این است که اینورتر جوشکاری به میزان قابل ملاحظه‌ای کارآمدتر و برای شرایط ملایم‌تر ساخته شده اما دستگاه جوش سنتی یا دستگاه جوش ترانسفورماتور در بلند مدت مورد اطمینان‌تر هستند و برای شرایط سخت و صنعتی ساخته شده‌اند.

  • تکنولوژی اینورتر نسبت به دستگاه جوش جدیدتر است
  • اینورتر جوشکاری وزن کمتری دارد
  • اینورتر جوشکاری قوس پایدارتر و مستحکم‌تری دارد
  • مصرف انرژی کمتر در اینورتر جوشکاری
  • دستگاه جوش عمر بیشتری دارد
  • قیمت اینورتر جوشکاری کمتر است
  • اندازه‌ی اینورتر جوشکاری کوچکتر و فشرده‌تر است
  • تعمیر دستگاه جوش آسان‌تر از اینورتر است

بعضی از جوشکارها با دستگاه جوش به کار خود ادامه می‌دهند و بعضی دیگر راحتی کار با اینورتر جوشکاری را با هیچ چیز عوض نمی‌کنند.

جدول مقایسه‌ی دستگاه جوش و اینورتر جوشکاری

ویژگی اینورتر دستگاه جوش
وزن کم زیاد
اندازه فشرده بزرگ
کارایی(Efficiency) بالا پایین
چرخه کار طولانی‌تر کوتاه‌تر
پشتیبانی از ژنراتور کمتر بیشتر
جریان خروجی AC و DC AC و DC فقط با رکتیفایر
کنترل قوس دیجیتال پیشرفته دارد ندارد
چندین پردازش (چند کاره) هست نیست
ثبات و پایداری قوس بیشتر کمتر
قیمت کمتر بیشتر
سابقه تکنولوژی نسبتا جدید قدیمی
عمر دستگاه کوتاه تر طولانی تر

دستگاه جوش

دستگاه جوش سنتی ترانسفورماتور دارای تکنولوژی قدرتمند با کنترل قوس محدود است. وزن زیاد این دستگاه باعث شده است که بیشتر در کارهای ایستا و صنایع سنگین و کارگاه‌های جوش‌کاری مورد استفاده قرار بگیرد. به دلیل طول عمر بالای ترانسفورماتورها این نوع از دستگاه جوش می‌تواند تا سال‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

دستگاه جوش

طرز کار دستگاه جوش ترانسفورماتور

دستگاه‌های جوش ترانسفورماتور از ترانسفورماتور گام پایین استفاده می‌کنند. این تکنولوژی جریان ولتاژ بالا-آمپر پایین را می‌گیرد و آن را به جریان ولتاژ پایین-آمپر بالا تبدیل می‌کند. به این صورت که جریان AC ورودی با ولتاژ بالا (110,220,380 ولت) با آمپراژ پایین (30,40,60 آمپر) به 17V-45V 200A-600A تبدیل می‌شود.

نمودار ترانسفورماتور گام پایین دستگاه جوش

اینورتر جوشکاری

اینورتر جوشکاری دستگاه جوشی است که از قطعات الکترونیک حالت-جامد (solid-state) برای بهبود کارایی در تبدیل جریان استفاده می‌کند. اینورترها قابل حمل، سبک و معمولا کوچک اندازه هستند. اینورترها دارای عملگرهای دیجیتال برای کنترل قوس هستند. در اینورترها از سخت افزار و نرم افزار برای کنترل پایداری قوس، فرکانس، عرض مخروط قوس، آمپراژ شروع و پایان، بالانس AC، محافظ جریان گاز، سوختگی سیم، اندوکتانس(ظرفیت القا) و تنظیم پارامترهای دیگر استفاده می‌شود. معمولا دستگاه‌های اینورتر جوشکاری دارای نمایشگر دیجیتال برای کمک به انجام تنظیمات هستند، دستگاه های جوش هم این قابلیت را دارند پس داشتن نمایشگر دیجیتال نشان دهنده‌ی اینورتر بودن دستگاه جوشکاری نیست.

تکنولوژی مدرن دستگاه اینورتر جوشکاری باعث کارایی بالا و کاهش وزن این دستگاه شده است. اینورتر جوشکاری می‌تواند کیفیت قوس را بهبود بخشد و قابلیت‌هایی داشته باشد که دستگاه‌های جوش قدیمی فاقد آن هستند.

اینورتر جوشکاری

طرز کار اینورتر جوشکاری

اینورترهای جوشکاری با افزایش فرکانس قدرت ورودی از ۵۰ هرتز به ۲۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ هرتز کار می‌کنند. این جریان فرکانس بالا نیاز به هسته ترانسفورماتور بسیار کوچکتری نسبت به دستگاه‌های جوش قدیمی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *